18:e dagen med VLCD - Tankar om GI och LCHF

Jag väger 68,6 kg idag med. Så jag har inte gått upp i alla fall. Verkar ta viktnedgången stötvis numera. Det står still ett tag, sen droppar det en hel del. Så länge det försvinner nåt så är jag nöjd! Verkar försvinna centimetermässigt också, då det försvunnit nån cm här och där på bara fyra dagar när jag mätte mig igår. Det är ju positivt!

Jag har nog mer eller mindre bestämt mig för att köra mer än de planerade 3 veckorna på ren kur. Jag kör nog halva nästa vecka också. Men till den helgen blir det nog lite lätt mat.

Frågan är bara vilken kost man ska köra på? Normalt så äter jag rätt balanserat och hälsosamt. Mycket grönt. Det är bara det onyttiga som glass och choklad som bör tas bort, samt att jag börjar träna ordentligt igen. Men jag vill fortsätta gå ner i vikt efter min VLCD-kur, inte enbart hålla vikten.

Undrar om GI eller LCHF är bäst? GI känns mer långsiktigt och som en hållbar livsstil, viktnedgången går inte dramatiskt snabbt men den är lätt och hålla och verkar passa mig kostmässigt. LCHF är mer aggressiv och strikt, viktnedgången blir snabbare men kosten håller nog inte i längden. Sen så är det nog inte riktigt min typ av kost. Mycket kött och fett..

Kommentarer
Postat av: McMuffin

Jag skulle nog rekommendera GI. LCHF känns, tycker jag, extremt. Plus att det psykiskt skulle ta emot att ha smör och grädde till allt. Men jag tror att den dieten kan vara utmärkt för att komma ifrån ett sockerberoende eller liknande, eftersom fruktos triggar sötsuget. Så under en period :) Själv tror jag att jag ska köra lite viktväktar-stil :)

2012-02-03 @ 07:09:00
URL: http://mcmuffin.blogg.se/
Postat av: Thin For The Win - En blogg om VLCD

Ja så tycker jag med. Jag tycker inte ens om smör :S Jag tror jag skulle uppskatta GI bättre. Men det är mer en livsstil än en diet. Jag kanske ska köra på LCD-GI? Hålla koll på kalorierna. Fast det är ju lite jobbigt det också. Skulle vilja ha en bok med recept där kcal står utskrivet! Har du sett nån sån måhända?

2012-02-03 @ 17:56:02
URL: http://tftw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0